Sluša i razumije pa onda, dakako, urodi i daje
(Mt 13, 1-23)
Za prispodobu o sjemenu i sijaču valja imati na umu Galileju Isusova vremena. Galileja je onda, kao i danas, bila žitnica Svete Zemlje. Prispodoba o sijaču koji redovno baca u dobru zemlju zvučala je vrlo blisko Isusovim povijesnim slušateljima. Bez sijačeve želje, neko sjeme pada uz put, pa ga pozobaju ptice. Neko na kamenito tlo, pa ne može pustiti korijenja. Neko u trnje, pa ne može odrasti. Tek ono koje pada u dobru zemlju, donosi rod. Isus je tom prispodobom želio pozvati svoje povijesne slušatelje na otvorenost prema Bogu, koji im govori upravo po njemu, Galilejcu iz Nazareta. Po Isusovim riječima i djelima kraljevstvo Božje nastupa među ljude. Oni mu se trebaju spremno otvoriti kao što vlažna zemlja prihvaća sjeme i omogućuje da ono proklija.
U daljnjem tijeku izlaganja primjećujemo povijesno iskustvo Matejeve Crkve: sam Matej i propovjednici njegova vremena doživjeli su nikakav, slab i dobar odaziv ljudi na propovijedanje riječi Božje. Pitaju se zašto. Nalaze odgovor: nije nedostatak u sjemenu niti u sijačima, nego u slušateljima. Usklikom: "Tko ima uši da čuje, neka čuje!" (r. 9) povijesne slušatelje Isus je želio potaknuti na razmišljanje, jer svrha prispodobe jest upravo to: ne iznoseći razradu i primjenu zgode, pripovjedač traži od slušatelja da svaki u sebi nade odgovor na izneseno.
Zbunjuje redak 12.: "Doista, onomu tko ima dat će se i obilovat će, a onomu tko nema oduzet će se i ono što ima! " U sportskom i ekonomskom životu onog vremena ljudi su tom izrekom sebi osvješćivali potrebu sportskog treninga i mudrog poslovanja: tko radi s onim što ima -postiže nove pobjede i stječe novo blago; tko se ne usudi ništa novo započeti, izgubit će i ono što ima. Ovdje Isus pod "imati" misli na otvorenost prema Bogu: tko ostaje otvoren prema Bogu upravo po Isusu -postaje duhovno bogatiji.
U recima 14-16 Izaijinim riječima iznesena je svrha prispodobe, ali je ovdje Matej više utkao iskustvo prvih misionara nego vjerno reproducirao Isusovu povijesnu izreku. Iz cijelog evanđelja očito je da Isus nije imao skrivene nauke za uži krug sljedbenika i neke opće za sve simpatizere. On je javno govorio svijetu (usp. Iv 18,20 saslušanje pred velikim svećenikom). Žalio je što slušatelji "gledajući ne vide i slušajući ne čuju i ne razumiju" (r. 13), ali nije namjerno govorio umotano, u prispodobama. Apostoli su prispodobe razumjeli a s njima i "otajstva kraljevstva nebeskoga" ne zato što bi bili bistriji od drugih Galilejaca Isusova vremena, nego zato što su bili otvoreniji Bogu koji im je govorio po Isusu.
Reci 16 i 17 odaju Isusovu svijest o samom sebi: proglašavajući Dvanaestoricu sretnima što mogu slušati njegov nauk i gledati njegova spasonosna djela, Isus sebe stavlja uz bok starozavjetnim prorocima i pravednicima, dapače proglašava se i većim od njih.
Darovatelji za crkvu - HVALA VAM
BOHNEC STJEPAN | KARLOVEC LUG 7 | 300 |
STANČIN VALENT | KARLOVEC DRAVSKA 6 | 300 |
MIRLAK MARIJA | SV ĐURĐ DRAVSKA 30 | 200 |
BENC STJEPAN | KARLOVEC LUG 8 | 200 |
KUHARIĆ JOSIP | SV ĐURĐ V LISINSKI | 150 |
NAMJESNIK DRAGO | OBRANKOVEC 21 | 300 |
LONČAR KATA | STRUGA 22 | 200 |
KOSI RADE | KARLOVEC DRAVSKA 23 | 200 |
KRIŽANIĆ JOSIP | OBRANKOVEC 2C | 150 |
KRISTANOVIĆ NADA | HRŽENICA BR RADIĆA 43 | 200 |
ĐURAN MARIJA | HRŽENICA BR RADIĆA 39 | 100 |
SAČER DRAGO | KARLOVEC GLAVNA 11 | 200 |
MIKULIĆ DANICA | SV ĐURĐ DRAVSKA 10 | 150 |
HORVATIĆ ZLATKO | HRŽENICA LUDBREŠKA16 | 200 |
Marija Kunić r.1958 iz Luke Marija Horvatić r.1931 iz Hrženice Josip Kosirr.1952 iz Hrženice Ivan Orlović iz Sv. Đurđa Marija Mlinarić r.1925. iz Sesveta Zdenka Novak r.1927.iz Dubovice |
|