22. nedjelja kroz godinu



Jedne subote dođe on u kuću nekoga prvaka farizejskog na objed. A oni ga vrebahu.

Promatrajući kako uzvanici biraju prva mjesta, kaza im prispodobu: "Kada te tko pozove na svadbu, ne sjedaj na prvo mjesto da ne bi možda bio pozvan koji časniji od tebe, te ne dođe onaj koji je pozvao tebe i njega i ne rekne ti: 'Ustupi mjesto ovome.' Tada ćeš, postiđen, morati zauzeti posljednje mjesto. Nego kad budeš pozvan, idi i sjedni na posljednje mjesto pa, kada dođe onaj koji te pozvao, da ti rekne: 'Prijatelju, pomakni se naviše!' Bit će ti to tada na čast pred svim sustolnicima, jer - svaki koji se uzvisuje, bit će ponižen, a koji se ponizuje, bit će uzvišen." A i onome koji ga pozva, kaza: "Kad priređuješ objed ili večeru, ne pozivaj svojih prijatelja, ni braće, ni rodbine, ni bogatih susjeda, da ne bi možda i oni tebe pozvali i tako ti uzvratili. Nego kad priređuješ gozbu, pozovi siromahe, sakate, hrome, slijepe. Blago tebi jer oni ti nemaju čime uzvratiti. Uzvratit će ti se doista o uskrsnuću pravednih."

Lk 14,1. 7-14

Ovo slavlje (ručak) na kojem je bio Isus, je prozvao slavljem na koje se pozivaju oni koji mogu vratiti uslugu, pozivom na večeru. Dakle, prijatelji, poznanici i svi Oni koje bi bilo pametno pozvati na ručak, slavlje, Sveti Obrok, na Posvećeni Dan.
Isus nema ništa protiv toga ali poziva učenike i domaćina na veću, rekao bi evanđelist Matej, poziva ih na veću pravednost, na veće savršenstvo, da budu savršeni baš kako je Njihov Otac na Nebu. To potiče da i mi činimo takvo slavlje, ručak, onima koji nisu spomenuti u toj prvoj grupi..
I u tom trenutku Bog će nas gledati Očima tog čovjeka.
I cijenu koju će svatko platiti ili koju je već platio Bog će obilato platiti za Svojim Stolom. To je bitno za čuti i to je bitno za doživjeti. Od toga će netko čuti i netko će ponovno vidjeti i povjerovati. Nekome će to vratiti vjeru u životu i doslovce će spasiti živote.
Od svake riječi, od svakog čina i dobrote, netko će oživjeti.



Pročitani odlomak iz Lukinog evanđelja ima i drugu priču. Ona nam jasnije govori o kakvoj se etici u Evanđelju radi. I ovdje je jedna, sasvim svagdašnja stvar. Ljudi pozivaju jedni druge na jelo. Prema izboru onih koje pozivamo, pokazujemo sliku o samima sebi: reci mi koga pozivaš, reći ću ti kakav si. Mi pozivamo one od kojih očekujemo da nas pozovu. Darujemo pozivom one od kojih očekujemo da i nas daruju pozivom. Naše pozivanje se konačno svodi na računicu. Ti daj meni, pa ću ja tebi! Ja sada tebi dajem, u nadi da ćeš ti meni dati na isti način. Ruka ruku mije! A Lukino evanđelje postavlja sasvim drugi model.Moglo bi se ovako sažeti:

Tko se uzvisuje s onima koje poziva, taj će biti ponižen, a tko sebe ponizuje s onima koje poziva, taj će biti uzvišen.

Nasuprot tome naš privatni i društveni život se odvija prema principu jednakosti izmjenjenih dobara: ja tebi dajem nešto, a ti ćeš meni za to nešto uzvratiti, nešto što ima jednaku vrijednost.

Obratno. U kršćanskoj vjeri se ne radi o razmjeni među ljudima koji su se međusobno darovali. U središtu kršćanske vjere stoji nešto drugo. Kod vjere se radi o nečemu što je neplativo, neprocjenjivo. Ljubav, na koncu, ne znači: kao što ja tebi, tako ti meni. Ljubav znači: ja tebi dajem, iako znam da ti meni nećeš nikada to moći vratiti. Ja ti dajem, jer ti to trebaš. A ne zato, jer od tebe očekujem nešto. I zato Luka govori centralnu poruku kršćanstva kad kaže:

Tko se uzvisuje s onima koje poziva, taj će biti ponižen, a tko sebe ponizuje s onima koje poziva, Taj će biti uzvišen.


U današnjem Evanđelju Isus ponovno pripovijeda usporedbu da bi nam više približio jedan važni vid svojega nauka. Radi se o gozbi i o mjestu koje se na njoj mora zauzeti. Isus naglašava da je bolje uzeti zadnje mjesto jer se time dobiva prilika da te domaćin počasti i pozove na jedno od prvih mjesta, bliže domaćinu. Da li Isus stvarno postavalja kao primjer takvu lažnu poniznost i naivnu motivaciju? Ne, sigurno ne! Ali dvoje nam želi staviti pred oči: važno je poći k zadnjem mjestu i to mjesto će nas dovesti bliže k domaćinu. Što Isus misli pod zadnjim mjestom postaje jasno u drugom dijelu Evanđelja. Zadnje mjesto je na strani siromašnih, hromih i slijepih.
b Kao kršćani nikad ne možemo biti kod kuće kod onih koji se oholo izdižu od gladnih, izbjeglih, zatvorenih, beskućnika – od svih onih koji se nalaze na rubu našega društva. Drugo čitanje nadovezuje se na poruku Evanđelja: "Pristupili ste... gradu živoga Boga... Bogu suca sviju, k dušama pravednika koji su učinjeni savršenima..." Ako želimo stati na Božju stranu, automatski stojimo na strani onoga koji se u pravednosti zauzima za diskriminirane, odbačene, oštećene... Ondaje to zadnje mjesto na strani onih koji se ne usuđuju niti sanjati o novom nebu i o novoj zemlji. Ali to je mjesto gdje nam je Bog najbliži. Ne tražimo zadnje mjesto da bismo bili ili izgledali skromni, ili da bismo dobili Božju nagradu, nego zato jer je to mjesto gdje nas čeka sâm Bog!

Naravno da ne moramo ostati na toj najnižoj stepenici. Zajedno se moramo približavati gradu živoga Boga koji svim ljudima želi jednako darovati život... Prvo čitanje je ozbiljna opomena: što smo jači mjereći svjetskim mjerilima, to je veća opasnost da postanemo oholi. Ostati skroman onda znači: tamo živjeti i raditi gdje živi i radi i Bog uskrsnuća, svatko na svoj način i sa svojim sposobnostima. Onda stojimo na mjestu koje je u ovom svijetu zauzeo sâm Isus.

Sveti Marko Križevčanin



(Križevci, 1589.-Košice, 7.9.1619.) je treći hrvatski kanonizirani svetac rimokatoličke Crkve, svećenik, košički mučenik, profesor teologije, kanonik, misionar, zaštitnik Bjelovarsko-križevačke biskupije.

 



TUREK TOMO STRUGA 166
500
JAGIĆ IVANKA LUKA 93
200
JUG JOSIP LUKA 85
200
KRALJIĆ MARIJA SV ĐURĐ LOVAČKI PUT 17
100
FORJAN ANKA SESVETE VINOGRADSK 29
200






Štefanija Bačani
r.1932 iz Sesveta L, M Gupca 43




P
02.09.
Ingrid
7.30 Sesvete +Štefanija Bačani
U
03.09.
Sv. Grgur Veliki
7.30 +
S
04.09.
Mojsije
7.30 + Slavko Šalgaj i vlč. Stonik
18.00 ML
Č
05.09.
Urban
7.30 +
P
06.09.
Zahrija prorok
7.30 +Pokos Josip i + od ob. Pokos i Vugrinec
19.00 Hrženica +Poljan Olga Milan, Kukuljić Franjo Magdalena, Blažic Ana
S
07.09.
Sv. Marko Križevčanin
7.30 +
N
08.09.
23 NKG
Mala Gospa
8.00 +Juras Milan Ana, Petak Franjo Ljuba +Lončarić Franjo +Kraljić Josip i ob. +Sabol Stjepan Slavica Doroteja Franjo, Štabi Mijo
9.30 Sesvete
11.00 +
Početak školske godine započet ćemo slavljem Sv. mise i zazivom Duha Svetoga u župnoj crkvi.
Dođite dragi đaci, roditelji i vjero – učitelji.